O criză recentă de boală și un sentiment de nenorocire m-au făcut să apelez la mâncarea mea favorită – filme hindi (refuz să le numesc filme Bollywood) din anii 1990. Că citeam simultan filmul lui Devapriya Sanyal Salman Khan The Man The Actor The Legend , o deconstrucție a celebrității lui Bhai, s-a dovedit o foaie de parcurs adecvată pentru alegerile mele de film...
În loc să încep cu blockbuster-ul lui Salman Khan, Maine Pyaar Kiya (1989), am ales Hum Aapke Hain Koun..! (1994), regizat tot de Sooraj Barjatya (care și-a făcut debutul regizoral cu Maine Pyaar Kiya ). Filmul, care l-a cimentat pe Khan ca o vedetă de bună credință, i-a oferit de fapt colegului său, Madhuri Dixit, facturare mai mare, fapt pe care cartea lui Sanyal.
Hum Aapke Hain Koun..! Spre deosebire de celălalt schimbător de jocuri din anii '90, Dilwale Dulhania Le Jayenge (1995), nu a îmbătrânit bine, în ciuda jachetei inspirate de phulkari a lui Dixit. Filmul se desfășoară ca o serie de incidente, cântece și interludii comice. Cum se presupune că un câine joacă un arbitru la un meci de cricket este unul dintre acele mistere nerezolvate. Și în timp ce suntem pe subiect, sperăm că Tuffy, câinele, a fost tratat chiar pe platourile de filmare.
Apărarea toxicității
Cartea lui Sanyal se îndepărtează în mare parte de toate scandalurile și controversele care l-au urmat pe Khan ca niște umbre fidele. Deși se menționează cazul de lovire și fugă din 2002, relația lui tumultoasă cu Aishwarya Rai și consecințele acesteia și cazurile de vânătoare de blackbuck și încălcări ale Legii armelor, cartea se concentrează pe decodificarea noțiunii de celebritate și celebritate a lui Khan și a Indiei de-a lungul carierei sale. .
Ce puțin întrezărim despre Khan este prin amintirile bunului său prieten Kailash Surendranath. Surendranath, care l-a cunoscut pe Khan din zilele sale ca un tânăr dornic de 15 ani, primind prima pauza în modeling pentru Campa Cola (vă amintiți?) și până la superstarul său de un deceniu, își amintește că Khan a trecut noaptea târziu pentru paratha-bhurji (ouă omlete) și motto-ul lui pentru a lucra asupra corpului său - „Când nu ai de lucru, lucrează pe tine însuți”.
O introducere stabilește ce intenționează să facă Sanyal prin intermediul cărții în detaliu. Cel mai scurt capitol este cel numit „With Human Failings”, care enumeră comportamentul greșit al lui Khan, care a acaparat titlurile. Cercetele sale publice și confruntările cu legea sunt explicate drept costul celebrității, care nu face multă gheață, deoarece nu se poate mătura comportamentul rău și de-a dreptul criminal sub covorul „băieții vor fi băieți”. Cartea este cel mai slab atunci când încearcă să apere toxicitatea lui Khan.
O călătorie captivantă
Ferindu-se de viața controversată a actorului, o nouă biografie se concentrează pe noțiunea Indiei de vedetă și celebritate.
Pe de altă parte, cartea lui Sanyal este cea mai captivantă atunci când îl deconstruiește pe Khan prin rolurile sale, în special în capitolul „Călătoria de la Prem la Chulbul Pandey”. Capitolul introduce conceptul de Emploi, „un cadru teoretic dezvoltat de Erving Goffman în cartea sa, Frame Analysis ”. „Angajarea”, spune Sanyal, „este o categorie care ține cont de interacțiunea strânsă dintre performanță și recepție”.
Așa cum tânărul furios al lui Amitabh Bachchan era invariabil numit Vijay (Jaia lui în Sholay este un diminutiv pentru Vijay?) și numeroasele versiuni ale lui Dilwale Dulhania Le Jayenge Raj ale lui Shah Rukh Khan s-au orientat spre construirea unei persoane pe ecran, la fel face și personajul lui Salman. Prem emploi creează o versiune de film a lui Salman Khan.
Sanyal urmărește dezvoltarea lui Khan prin cele 15 portrete diferite ale lui Prem. De la Prem zvelt și cu ochi de căprioară din Maine Pyar Kiya , obraznicul „devar” Prem din Hum Aapke Hain Koun..! , Prem care îndreaptă lucrurile în Hum Saath-Saath Hain (1999) și Prem ușor idiot din Andaz Apna Apna (1994), care, totuși, o duce pe fată la naratorul iritabil Prem din Ready (2011). , soția lui Prem of No Entry (2005), care își înșală soția , guru al întâlnirilor Prem of Partner (2007) și artistul de teatru ambulant Prem din Prem Ratan Dhan Payo (2015), în a patra sa colaborare cu Barjatya.
Deoarece capitolul detaliază călătoria lui Khan de la Prem la Chulbul Pandey, există o analiză a personajelor pe care le-a interpretat, care nu poartă numele de Prem, inclusiv Akash în acel triunghi ușor înfiorător, dar melodios, Saajan (1991), Sameer în Hum Dil , exotic de colorat al lui Sanjay Leela Bhansali. De Chuke Sanam (1999), iubitul obsedat, Radhe Mohan în Tere Naam (2003), Tapori Radhe în Wanted (2009), Devil în Kick (2014), Bajrangi în Bajrangi Bhaijaan (2015) și Tiger în Ek Tha Tiger ( 2012) și Tiger Zinda Hai (2017), Laxman în Tubelight (2017) Sultan în și ca Sultan(2021) și, bineînțeles, polițistul corupt, dar adorabil, Chulbul Pandey din filmele Dabangg .
Sanyal, care predă literatura engleză la Universitatea din Delhi, a scris o teză despre anatomia faimei cu rigoare academică – până la modul în care corpul perfect al lui Khan contribuie, de asemenea, la iconografia sa. Mi-aș dori că cartea să fie mai bine dovedită, deoarece există erori prostești care vin pe spatele unei cărți atât de bine cercetate.
Toți care caută detalii salace din viața lui Khan vor fi dezamăgiți, în timp ce cei care caută magia în sticla celebrității nu o vor face. Și mă întorc să-l văd pe Khan luptă împotriva răufăcătorului Crime Master Gogo în încântătorul Andaz Apna Apna .
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu